Kirkon palvelukeskukseen=Kipaan siirtyminen 1.5.2013
Kirkkohallitus edellytti, että seurakunnat tekevät päätöksen
keväällä 2011 siitä, milloin seurakunta liittyy Kipan = Kirkon Palvelukeskuksen
asiakkaaksi. Kirkon Palvelukeskus hoitaa kirjanpitoa, palkanlaskentaa ,
laskutusta, maksatusta ja tilinpäätöksen tekoa. Pilottiryhmä siirtyi Kipan
asiakkaaksi jo vuonna 2012. Ensimmäiset varsinaiset asiakkaat liittyivät vuoden
2013 alusta ja Pihtiputaan seurakunta liittyy Kipaan toukokuun 2013 alusta
alkaen. Viimeiset asiakkaat liittyvät vuonna 2017.
Pihtiputaan seurakunnan
kirkkoneuvosto teki keväällä 2011 ennen virkakauttani päätöksen liittyä Kipaan
ensimmäisten liittyjien joukossa. Mikä sitten muuttuu henkilöstön osalta.
Huomattavin muutos on varmaan se, että työpanosta siirtyy paikkakunnalta
muualle ja että työntekijät joutuvat opettelemaan sähköisen tavan käsitellä matka-
ja kululaskuja. Tällä hetkellä toiminnassa on Oulun palvelupiste ja myöhemmin
toimipisteitä avautuu Lahteen, Porvooseen ja Kuopioon. Kipan tarkoitus on
keskittämällä osaamista muutamalle paikkakunnalle vähentää taloushallinnon
kokonaiskuluja. Miten siinä tullaan onnistumaan, sen näyttää tulevaisuus.
Mikä
sitten muuttuu asiakkaisiin päin Pihtiputaan seurakunnassa. Huomattavin muutos,
joka näkyy yhteistyökumppaneille, on se, että kun laskut nyt lähetetään
Pihtiputaan seurakuntaan, niin 1.5. alkaen laskut tulee lähettää Oulun
toimipisteeseen tarkoin määrättyyn osoitteeseen. Tästä tullaan informoimaan erillisellä
kirjeellä seurakunnan vakioasiakkaita. Seurakunta ei voi 1.5. jälkeen ottaa
paikallisesti vastaan yhtään laskua, vaan se informoi laskuttajia, jotta he
voivat postittaa laskut oikeaan paikkaan. Kaikilla laskuttajilla tulee olla y
–tunnus. Laskut skannataan järjestelmään
Oulun toimipisteessä, jonka jälkeen ne lähtevät sähköisesti tiliöinti- ja
hyväksymiskierrokselle takaisin seurakuntaan. Kun laskut ovat hyväksytyt, ne
menevät maksatukseen, jonka toimenpiteen tekee myös Oulun toimipiste ja
laskujen maksuun hyväksyntä tapahtuu ainoastaan sähköisesti paikallisessa seurakunnassa.
Maksettavien laskujen lisäksi myyntilaskut kuten virkatodistuslaskut ja
hautajaisiin liittyvät laskut lähtevät Oulun toimipisteeseen, jossa sitten
varsinainen lasku kirjoitetaan ja postitetaan asiakkaalle. Nyt ei ole enää 1.5.
jälkeen mahdollista asiakkaan saada laskua heti käteen.
Työntekijät tekevät
matka- ja kululaskut nk. Akkunan kautta sähköisesti ja he joutuvat sähköisesti
tiliöimään laskuja.
Kirjanpito ja palkanlaskenta hoidetaan 1.5. alkaen Oulun toimipisteessä,
joskin aineisto, mihin kirjanpito tai palkanlaskenta perustuu toimitetaan
sähköisesti Oulun toimipisteeseen tiettyjä ennakkoon määrättyjä toimintatapoja
käyttäen.
Seurakunta tekee nk. välitilinpäätöksen 30.4.2013. Välitilinpäätöksen
luvut siirtyvät pohjaksi kirjanpidolle, joka tapahtuu sitten 1.5. jälkeen Oulun
toimipisteessä. Kesä ja syksy 2013 näyttävät, miten järjestelmä toimii.
Syksyllä 2013 on saatavissa Kipaan siirtymisestä jo kokemuksia.
Margit Bister, taloupäällikkö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti